پیام آخر

 «به نام جان جهان؛ فعال و ناظر یگانه؛ کوته فاصله‌ای پس از وداع مهندس عزت‌الله سحابی سرمایه متبلور و گران‌سنگ مبارزات دراز دامنه سیاسی – اجتماعی ایران، خبر پر زدن هاله سحابی و چگونگی جان باختنش، تکان‌مان داد. ما دو عضو خانواده فکری – سیاسی ملی – مذهبی در اعتراض به فاجعه روز چهارشنبه ۱۱ خرداد ماه ۹۰ و تهاجم منجر به مرگ فرزند اول سحابی بزرگ که مادرصفت و خواهرگونه در خدمت مردمان و آسیب‌دیدگان وقایع دو سال اخیر میهن بود، از گاه غروب پنجشنبه ۱۲ خرداد ماه در بند ۳۵۰ زندان اوین بدون طرح هیچ گونه مطالبه و خواسته شخصی، دست به اعتصاب غذای تر می‌زنیم و با آب و چای و قند و نمک، سر می‌کنیم. این اقدام مبتنی است بر تصمیمی مستقل و ما دیگر هم‌بندیان را به مشارکت در این اقدام دعوت نکرده و به اقدام‌های مشابه نیز فرا نمی خوانیم. شاید این اقدام ما به سهم خود در شرایط وانفسای وطن مصدق – سحابی، مانع از تکرار این بیدادگری‌ها علیه انسان‌های بی‌دفاع شود. با سلام به دو عزیز از دست رفته و با احترام به مردم ایران و هم‌بندیان. امیرخسرو دلیرثانی - هدی صابر»

              

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  

درباره‌ی این درگاه

درگاه حاضر مقارن با سالگرد شهادت اندیشمند و معلم آزاده، هدی صابر، با هدف نشر آثار و دستاوردهای وی راه‌اندازی گردیده است.  عنوان «در فیروزه‌ای» که برای این درگاه برگزیده شده، برگرفته از نام پایگاه اینترنتی سلسله نشست‌های باب بگشا می‌باشد که بر حسب تشخیص و علاقه‌ی خود معلم شهید در زمان حیات‌شان برگزیده شده بود. در درگاه حاضر، مجموعه‌ی آثار مکتوب و غیرمکتوب هدی صابر در قالب آرشیو متنی و صوتی  و در بخش‌های گوناگونی نظیر آموزش‌ها، کتاب‌ها، پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها، مصاحبه‌‌ها و ... در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد.

نشست‌های «هشت‌فراز، هزار نیاز»

مباحث «هشت‌فراز، هزار نیاز» در قالب ۷۵ نشست منظم در طی دی‌ماه ۱۳۸۵ تا آبان ۱۳۸۷ در حسینیه‌ی ارشاد برگزار شد و سبب شد نسل جوانی که از فقدان آموزش همدلانه‌ای که هم حاوی اندیشه باشد، هم حاوی روش و هم حاوی منش اخلاقی، رنج می‌برد، نفسی تازه کند. دستاورد پژوهشی هدی صابر در خصوص تاریخ معاصر، بی‌شک یکی از منابع و مصادر ارزشمند آموزش تاریخ به شکلی متدیک و منظم است و خواهد بود. آرشیو صوتی و متنی این مجموعه از نشست‌ها در بخش «آموزش‌ها» در این پایگاه اطلاع‌رسانی در دسترس است.

نشست‌های «باب بگشا»

۱۸ شهریور ۱۳۸۷ سلسله نشست‌های «باب‌بگشا» توسط هدی صابر در حسینیه‌ی ارشاد آغاز گردید. این نشست‌ها با محوریت خوانش قرآن و با موضوع «ضرورت رابطه‌ی مستمر، همه‌گاهی و استراتژیک با خدا» شکل گرفت و طی آن هدی صابر تلاش کرد نسل جوان را با کتاب آخر آشتی دهد. به رغم اینکه نشست‌های باب‌بگشا  با بازداشت سال ۱۳۸۹ ناتمام باقی ماند، اما هفتاد جلسه‌ی مانوس شدن نسل جوان مخاطب با قرآن را در پی داشت و متد و طرحی کلی برای ورود به کتاب آخر ارائه داد. آرشیو صوتی و متنی این مجموعه از نشست‌ها در بخش «آموزش‌ها» در این پایگاه اطلاع‌رسانی در دسترس است.

فیروزه صابر ـ همزمان با هشتمین سال پرواز هدی صابر، کتاب «فروپاشی» او (که به تازگی چاپ و برخوردار از هم مجوز چاپ و هم پخش است)، در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه رونمایی شد. انتخاب این مکان، نخست تناسب دانشکده اقتصاد به عنوان محل نقد و نظر و تعمیق فکری و اندیشه ورزی در حوزه اقتصاد است و دیگر، محل تحصیل و فارغ التحصیلی و فعالیت‌های علمی هدی، با استادانی آشنا با او و معتقد به توسعه ظرفیت‌های فکری دانشجویان به ویژه نسلی که از نزدیک با پدیده‌های تاریخی همچون فروپاشی رژیم پهلوی و دلایل بروز انقلاب عمیقا و همه جانبه آگاه نیستند. 

کتاب با شیوه از «بیرون» به «درون»، شرایط جهانی دهه ۱۹۷۰ را تشریح و با ورود به ایران، موقعیت رژیم شاه را بررسی می‌کند. نگاه به درون همراه با بحران‌ها، تضادها و ناکامی‌هایش است. یقینا با این شناخت، دکتر حسن طایی رییس دانشکده اقتصاد به رونمایی باور داشت و همه جانبه از آن حمایت کرد.
برنامه‌ای منظم با مدیریتی مدبرانه، همراه با دو سخنران توانمند و صاحبنظر با دو رویکرد اقتصادی و جامعه شناسی، سالن پر و در عین حال آرام، جوی سنگین و بدون حاشیه، تنوعی از نظر و جنس و سن و شغل و دیدگاه‌های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی، تجمیعی از دانشگاهیان و غیردانشگاهیان مهمان و همه درخور چنین دانشکده‌ای بود. نه حاشیه‌ای و نه اعتراضی و نه رفتارهای احساسی نشانه‌ای داشت. و این همه از تدبیر رییس دانشکده بود.
اما به ناگاه خبر برکناری دکتر طایی شنیده شد. جدا از اینکه رییس دانشگاه خود راساً اقدام به چنین کاری کرده و یا ناشی از فشارهای بیرونی بوده، چالشی جدی در ذهن‌ها ایجاد می کند که فرزندان دانشگاه «چه» را نباید بشنوند و «چه» را نباید بدانند؟ چنین کتاب‌هایی با تحلیل اقتصادی، اگر در دانشکده اقتصاد برگزار نشود، کجا باید باشد؟
به راستی آگاهی و درک و سابقه و خصایص علمی و رفتاری دکتر طایی به عنوان رئیس دانشکده برای مراقبت از اجرای چنین برنامه‌هایی با این ویژگی‌ها، کافی نیست؟ او که همواره دغدغه‌اش پایداری و توسعه فضای علمی و اجتماعی دانشکده است و به رشد دانشجو می‌اندیشد. مدت‌هاست که فراتر هم رفته است. برای شکوفایی نوجوانان و جوانان حاشیه نشینان خطه سیستان و بلوچستان نیز از آن زمان که با هدی در آموزش بچه‌های آن دیار همراه شد، مایه می‌گذارد و مشتاقانه به سویشان می‌شتابد. او به خوبی به رسالت هم استادی و هم اجتماعی خود واقف است. پس چرا اعتمادی نیست؟ واهمه از چیست؟
در اجرای این برنامه نه غوغایی بود و نه هیاهویی. غافل از اینکه دیگران با برکناری و یا فشار برای برکناری، خود غوغا و هیاهو به پا کردند...

  • منبع: ماهنامه ایران فردا

گفتار روز

جان کلام رابطه‌ي کيفي انسان با خدا در رابطه‌ي ابراهيمي‌ ‌است. عبد اينجا معني مي‌‌دهد. پارسال حوالي شب عيد يک از کتابفروشي‌ها پوستر چه‌گوارا را چاپ کرده بودند. کنارش جمله‌ي جالبي بود: «بيا بگذريم از راه‌هاي بي‌نقشه». انسان‌هاي بزرگ از اين راه‌هاي بي‌نقشه گذشته‌اند. در عربستان صحرا بوده، وقتي مي‌‌خواستند از صحرا به آبادي بروند، چون طوفان شن هم مي‌‌آمده، بايد راه‌هاي خودشان را پيدا مي‌‌کردند. مي‌‌کوبيدند و مي‌‌رفتند. اين راه نرم شده است و به نسبتي که پا مي‌‌خورده و نرم مي‌شده است، ردي از آن باقي مي‌ماند. اين راه کوبيده شده و نرم شده را در ادبيات عرب «طريق المُعَبَّد» مي‌‌گويند؛ راه کوبيده شده. خدا که انسان را «عبد» تلقي مي‌‌کند به اين اعتبار است. نه آنچه که تلقي مي‌‌کنند که خدا ارباب است و غلام حلقه به گوش بسته است. اين طوري نيست. اگر چنين بود خدا انسان را در همان غار نگه مي‌‌داشت. طريق المعبد چنين راهي است و رونده‌ي آن راه عبد مي‌‌شود.(از مقاله‌ی «رابطه‌ی ابراهیمی با خدا»)
مسیر جاری:   صفحه اصلی اخبار، رویدادها، گزارش‌ها
| + -
استفاده از مطالب سایت با ذکر ماخذ مجاز می‌باشد